UNIBORSITAS - KEREKASZTAL A MAGYAR BOR JÖVŐJÉÉRT
A délutáni kerekasztal-beszélgetésen a borágazat múltját és jelenét vázolták fel az ismert előadók, a jövőképet keresve. A borászokat Szepsy István („Az Év Borásza 2001” - Tokaj-hegyalja), Gere Attila („Az Év Borásza 1994” - Villány), ifj. Gál Tibor (Eger), a gasztronómiát Bíró Lajos ("Az Év Vendéglőse 2008" - Bock Bistro), a marketing-szakmát Rigler Zsolt (Soproni Bormarketing Műhely Kht.), a médiát Borbás Mária (HírTV) és Csorba Gábor (sommelier - Bortársaság) képviselte.
Arra a kérdésre, hogy ez a növekvő import mennyire rontja a hazai értékesítést, megállapítható, hogy nem a behozott minőségi termékkel van a fő probléma, hanem a polcokon megjelenő olcsó, silány borokkal. Szepsy István elmondta, hogy míg nálunk önerős gazdaságépítés folyik a szőlőtermesztésben és a borászatban, addig az ausztráliai, új-zélandi, dél-afrikai és a latin-amerikai térsésgben nagyon erős a befektetői tőke, ami üzemi szintű termelést követel a megtérülés érdekében. Külföldön mások az üzemméretek, más a fajtaösszetétel és nem utolsó sorban ideális termőterületekre telepednek rá. Mindezek mellett az adott országok gazdaságilag és törvényhozásilag is nagy mértékben támogatják ezeket a fejlesztéseket és az exportot is. Ez az újvilági árképzés, ezzel nagyon nehéz versenyezni, egyedül a minőségi termékekkel lehet magunk mögé szorítani őket. Gere Attila hozzátette, hogy nagyon drága egy kezdő beruházás megvalósítása ma Magyarországon, főleg úgy, hogy nincs erős belföldi felvevőpiac, ezáltal pedig nagy mértékben nő a kockázat az újvilági borokkal szemben.
Többen egyetértettek abban, hogy a borturizmus fejlődése sokat lendíthet a hazai fogyasztói szokásokon, ezért nagyon fontos a kultúrált borfogyasztás hagsúlyozása és a belföldi turizmus élénkítése, aminek sajnos nincs presztizse jelenleg Magyarországon. A magyar bor egyediségét kell megmutatni a fogyasztóknak, tette hozzá Csorba Gábor.
Lokálpatriotizmus kell a magyar borban, szögezte le Borbás Mária is. Bíró Lajos erre reflektálva hangsúlyozta, hogy a magyar gasztronómia és a hazai borászat jól épül egymásra. Arra a felvetésre, hogy miért olyan drágák a magyar borok az éttermekben, úgy reagált, hogy míg egy külföldi étterem az étel előállításának teljes költségét érvényesíteni tudja a kész étel fogyasztói árában, addig Magyarországon kénytelenek az előállítás egy részét az italok árréséből fedezni.
Visszatérve a borturizmushoz Csorba Gábor szomszédos példákat hozott ausztriából, ahol nagyon ügyesen ki van találva egy borvidék. Létezik egyedisége, vonzereje, márkaterméke és ehhez nagyon jól összerakott marketing is kapcsolódik. Arra a kérdésre, hogy miben lehetünk egyediek Szepsy István elmondta, hogy kellenek a világfajták a hazai borvidékekre, de kell a helyi fajta is, ami meghúzza a borvidéket. Tokaj-hegyalján ilyen a Furmint és csak másodhegedűs a Hárslevelű hozta fel példaként. Elindult már nálunk is a helyi fajták nemesítése, de ez egy nagyon hosszú folyamat, mutatott rá Gere Attila is, mivel a helyi fajta és a termőhely csak együtt, összhangban tud sikeresen menetelni. Ehhez pedig évekig tartó próbálkozásokra van szükség, ami nem kevés pénzügyi forrást is igényel. Gál Tibor „Titi” megemlítette, hogy Dél-Afrikában csupán 3 féle vörösbort készítenek egy borászatban, de abból viszont több millió hektolitert és erre építik fel egy adott pincészet borturizmusát is.
Nehézségként értékelték az egybegyűltek, hogy csupán húsz éve van minőségi borászkodás Magyarországon, de ezzel egyidőben veszítettük el a jelentős borfogyasztó piacainkat is, ráadásul minden multinacionális áruházlánc a saját nemzeti termékeit preferálja és azzal árasztják le az áruházak polcait. Titi erre úgy reagált, hogy a marketingről szól valójában az egész, mivel a chilei, dél-afrikai borászkodás sem régebbi húsz évesnél, mégis a világ bármely vinotékájában megtalálhatóak az ő termékeik, míg magyar borokkal csak elvétve találkozhatunk külföldi kereskedésekben. A jól pozicionált, jól felépített, összerakott termék megteremti magának a fogyasztói tábort és erre alapozva már lehet borturisztikai programokról, borturizmusról beszélni.
Bíró Lajos leszögezte, hogy elsősorban a polgári jólét az, ami a minőségi, kulturált borfogyasztáshoz és a pezsgő gasztronómiai élethez elengedhetetlen. Pénz kell az emberek zsebébe, hogy tudjanak kedvükre költeni, hangsúlyozta. Rigler Zsolt hozzátette, hogy mindezen túl el kell mondani az embereknek a borfogyasztást, hogy legyen megfelelő igényünk a gasztronómiára. Csorba Gábor megjegyezte, hogy pont a mai fiatalságra jellemző az árérzékenység, ezért kell feléjük fokozottan eljuttatni a magyar bor jelentőségét, a minőségi borfogyasztás mibenlétét. Gere Attila kiemelte, hogy a minőségi bortermelés a helyén van, a gasztronómia és a vinotékák rendszere is jól épül erre a borkínálatra, csupán a tömegbor, az asztali bor minőségi háttere hiányzik.
Az egybegyűlt fiatalok nagy érdeklődéssel hallgatták a neves szakemberek gondolatmenetét és a szimpóziumot követően örömmel csatlakoztak a fiatal borászokhoz, akik az aulában mutatták be boraikat, melyeket bátran lehetett kóstolni is, sőt... A nap eseményeit közös party zárta, ahol lehetőség nyílt kötetlen beszélgetésekre is.
További Hírek
2020-02-20
Minden borbarát tudja, hogy ha február, akkor Furmint. A furmint szempontjából koncentrált időszakban országszerte, sőt immár határainkon túl is éttermek, borkereskedők, események hívják fel a figyelmet a szőlőfajta értékeire.
2020-02-20
Bizarr vészhelyzet alakult ki Lustenau városában.
2020-02-19
Ismét megnyitja kapuit április első hétvégéjén a VinCE Budapest Wine Show a Várkert Bazárban. Az ország egyik legjobban várt beltéri boros eseményén több száz bor, pezsgő és párlat kóstolására lesz lehetőség.
2020-02-18
Nemzetközi irodalmi díjátadó ceremóniát színezett a vörös házasítás: a REDy.
2020-02-17
Az Argiolas szardíniai birtokon 5000 tonna szőlőt szüretelnek évente. Mariano és Barbara büszkék arra, hogy csak őshonos fajtáik vannak, így hozzájárulnak a körkörös gazdasághoz.
2020-02-12
Rekordszintre emelkedett a francia borok és szeszesitalok exportja tavaly, de az idei kilátások egyelőre kedvezőtlenek - írja az MTI a francia bor- és szeszesital-exportőrök szövetségének (FEVS) közlése nyomán.
2020-01-30
A Debrecen város bora címet most először egy teljes borkínálatban, hét kategóriában ítélték oda, a díjazottak egy évig lesznek a város borai.
2020-01-30
A globális felmelegedés miatt átrendeződik a világ bortérképe a következő évtizedekben – tájékoztat az EuroNews egy amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent tanulmányra hivatkozva.
2020-01-29
Több mint 800 magyar és külföldi borral, Furmint teremmel, valamint mesterkurzusokkal és előadásokkal várja az érdeklődőket a Winelovers Grand borkóstoló szombaton a Corinthia Hotel Budapest termeiben.
2020-01-25
3600 hektoliter bort veszített el egy Kalifornia állambeli borgazdaság, miután az egyik bortartály ajtaja kinyílt szedán. A CNN híre szerint a bor egy patakba folyt Sonoma megyében.