MI TÖRTÉNT A BORMARKETINGGEL?

2010-02-04 | borazsat.hu
A Magyar Bormarketing Nonprofit Kft volt munkatársainak közleménye

Az elmúlt napokban hozzánk is eljutott az a közlemény, amelyben Tompa Imre újságíró invitálja a sajtót a Közösségi Bormarketing Kft és új stábjának bemutatkozójára. Többek között ez késztetett minket, a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft volt munkatársait arra, hogy valós tájékoztatást adjunk arról az időszakról, amelyet Tompa úr közleményében "bonyolult viharok"-ként aposztrofál.
MI TÖRTÉNT A BORMARKETINGGEL?

Hosszú vitákat követően és súlyos kompromisszumok árán, 2007. augusztus 1-jén kezdődhetett meg a literenkénti 8 forint forgalomba-hozatali járulék fizetése, amely a korábbi, hasonló mértékű jövedéki adót váltotta fel. A hatályos jogszabály értelmében a járulékbevétel 40%-a az Országos Borminősítő Intézetet (OBI) is felügyelő Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalhoz (MgSzH) kerül, járulékbevétel másik fele (60%) pedig közösségi bormarketing célokat szolgál. Az évi mintegy 750 millió Ft-ra tehető bormarketing forrás az eredeti elképzelés szerint az FVM Agrármarketing Centrumhoz (AMC) került, amelyet a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft (MBM Kft) szakmai közreműködése, és az agrárminiszter döntéselőkészítő szerveként működő Bormarketing Bizottság felügyelete mellett kellene felhasználni.

Több mint 2 év járulékfizetést követően, először 2009. szeptember végén kapott szóbeli tájékoztatást a borászok érdekeit is képviselő Bizottság a marketingre befolyt összeg nagyságáról (2 év alatt több mint 1.5 milliárd Ft), azonban a felhasználás és a kifizetések részleteit a mai napig sem tisztázta az Agrármarketing Centrum. Komoly aggodalomra ad okot, hogy a szerződéskötésekért és kifizetésekért felelős AMC több, 2009 nyár elején támogatást nyert és azóta sikeresen teljesítő pályázót sem fizetett ki, néhány esetben pedig még a szerződéseket sem kötötte meg. A közbeszerzések kiírása is több esetben indokolatlanul késett, a nyertes ajánlattevők teljesítését pedig az elhúzódó szerződéskötések és kifizetések nehezítették. Utóbbi miatt lehetetlenült el az ágazat meghatározó szervezetei által a szakmai irányítás ellátására létrehozott közhasznú státuszú MBM Kft működése is. A szóban forgó feladat ellátásának finanszírozását a vonatkozó jogszabály a bormarketing költségvetés legfeljebb 5%-ban határozta meg (évi mintegy 38 mFt). A fenti feladat ellátására első körben, 2008 decemberében még szerződést kötött az AMC az MBM Kft-vel, azonban 2009-ben már közbeszerzésen keresztül kívánta kiszervezni a szakmai előkészítést. Ugyan a nyár folyamán a szakmai szervezetek több esetben is állást foglaltak a szerződéskötés feltételeit illetően, és kérték a szerencsétlenül megfogalmazott vonatkozó miniszteri rendelet pontosítását, hogy az állami feladatot átvevő, az ágazatra nézve reprezentatív és közhasznú MBM Kft folytathassa munkáját, a minisztérium azonban érdemben nem reagált. Az AMC ügyvezetője 2009. október közepére ígérte a beszerzés kiírását, amelyre az MBM Kft is ajánlatot kívánt tenni, azonban a korábbi esetekhez hasonlóan, az AMC indokolatlanul késett a felhívással, amely végül csak december 11-én jelent meg. Az így eltelt közel két hónap alatt az MBM Kft munkája ellehetetlenült, a vállalkozás fizetésképtelenné vált, munkavállalói pedig felmondtak. Részben ennek hatására az agrártárca végül elhatározta a korábban szorgalmazott rendeletmódosítást, és a sajtóban is ígéretet tett az ügy rendezésére. Sajnos a módosítást ezúttal is ügyetlenül szövegezték, amelyre hivatkozva az AMC vezetése ismét megtagadta az MBM Kft-vel történő közvetlen szerződéskötést.

A kialakult helyzet az MBM Kft alapítóit is megosztotta. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) és a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége (MSZBSZ) a december 16-i taggyűlésén elsőként vetették el a pótbefizetést, illetve a tagi kölcsönnel történtő átmeneti finanszírozás lehetőségét, és abból sem csináltak titkot, hogy saját, illetve az érdekkörükbe tartozó vállalkozással indulnak majd a közben kiírásra került közbeszerzésen. A taggyűlésen jelenlevő tulajdonosok már az MBM Kft felszámolása mellett döntöttek, feladva az eddigi munkát és cserben hagyva ezzel több hitelezőt (többek között volt munkavállalók, alvállalkozók, stb.). Ezt követően a korábban egy hajóban evező HNT és MSZBSZ nem tudott megegyezni a közös pályázat beadásában, így végül két ajánlat érkezett az AMC-hez a közösségi bormarketing szakmai irányítása feladatának ellátására. A két ajánlat egy szempontból mindeképpen megegyezett: a szakmai értékelésért felelős Bormarketing Bizottság egyik pályázót sem javasolta nyertesnek, amelyet azzal indokolt, hogy az ajánlatok tartalma messze elmarad a megkívánt szakmai színvonaltól. Az agrárminiszter, bár az elmúlt két évben minden esetben elfogadta a Bizottság ajánlásait, ezúttal más álláspontra helyezkedett és az FVM-nek, valamint az AMC-nek korábban már dolgozó, faházépítéssel és rendezvényszervezéssel foglalkozó IDCM Kft-t választotta nyertesnek.

Az ügy pikantériája, hogy a - tönkrement MBM Kft jelenlegi ügyvezetői posztját is betöltő - nyertes ajánlattevő képviselője a közbeszerzési tárgyaláson azt állította, hogy a Kft egyik alapítója, a Pannon Bormíves Céh (PBC) is támogatja a pályázatot, holott a PBC a Vindependent-el karöltve írásban is elhatárolódott a pályázó vállalkozásoktól. A hivatalos eredményhirdetés óta egyébként a MSZBSZ-en kívül egy borász szervezet sem volt hajlandó kiállni a kezdeményezés mellett, és nem meglepő módon a közbeszerzésen vesztes HNT sem támogatja a vállalkozást. Oda tehát a reprezentetivitás és a közösségi bormarketing sarokkövét jelentő legitim érdekképviselet.

Míg az elmúlt 2 évben a pályázatok kiírását és a marketing pénzek felhasználását a stratégia és az éves akcióprogram társadalmi egyeztetése előzte meg, addig most a valódi befizetők megkérdezése nélkül, egy szűk érdekkör igényei szerint történhetnek a kifizetések.

A járulékot fizető borászok jelenleg csak abban bízhatnak, hogy a Bizottság (amelybe annak idején a MBM Kft 7-ből 6 főt delegált) mindent megtesz majd annak érdekében, hogy gátat szabjon a kapkodásnak, és megakadályozza a károkozást.

Bár a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft felszámolása még meg sem kezdődött, az IDCM Kft-t is támogató MSZBSZ közben Közösségi Bormarketing Kft néven új marketing szervezet létrehozását kezdeményezte.

Végezetül, fontos megjegyeznünk, hogy a fentiekkel kapcsolatban senkivel nem kívánunk vitákba bonyolódni, a fent leírt eseményeket tényeknek tekintjük. Jelen közleményünktől nem reméljük erkölcsi és anyagi kárunk megtérülését, egyetlen célünk, hogy az elmúlt év eseményeinek aktív szereplőiként valós képet adjunk a történtekről, amelyekről ezidáig a sajtó sem kaphatott érdemi információkat.

Budapest, 2010. február 04.

A Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. volt munkatársai,

Árvay Angelika
Geönczeöl Attila
Nemes Richárd
Sándor Judit
Szabó Borbála Sztakovics Klára

További Hírek

Minden borbarát tudja, hogy ha február, akkor Furmint. A furmint szempontjából koncentrált időszakban országszerte, sőt immár határainkon túl is éttermek, borkereskedők, események hívják fel a figyelmet a szőlőfajta értékeire.
Minden borbarát tudja, hogy ha február, akkor Furmint. A furmint szempontjából koncentrált időszakban országszerte, sőt immár határainkon túl is éttermek, borkereskedők, események hívják fel a figyelmet a szőlőfajta értékeire.
2020-02-20

Minden borbarát tudja, hogy ha február, akkor Furmint. A furmint szempontjából koncentrált időszakban országszerte, sőt immár határainkon túl is éttermek, borkereskedők, események hívják fel a figyelmet a szőlőfajta értékeire.

Jó hír a bor iránt rajongóknak: idén is lesz VinCE Budapest!
Jó hír a bor iránt rajongóknak: idén is lesz VinCE Budapest!
2020-02-19

Ismét megnyitja kapuit április első hétvégéjén a VinCE Budapest Wine Show a Várkert Bazárban. Az ország egyik legjobban várt beltéri boros eseményén több száz bor, pezsgő és párlat kóstolására lesz lehetőség.

Irodalmi bor lett a REDy
Irodalmi bor lett a REDy
2020-02-18

Nemzetközi irodalmi díjátadó ceremóniát színezett a vörös házasítás: a REDy.

 

Nem csak bor készül a szőlőből
Nem csak bor készül a szőlőből
2020-02-17

Az Argiolas szardíniai birtokon 5000 tonna szőlőt szüretelnek évente. Mariano és Barbara büszkék arra, hogy csak őshonos fajtáik vannak, így hozzájárulnak a körkörös gazdasághoz.

Az amerikai büntetővám betehet a francia boroknak
Az amerikai büntetővám betehet a francia boroknak
2020-02-12

Rekordszintre emelkedett a francia borok és szeszesitalok exportja tavaly, de az idei kilátások egyelőre kedvezőtlenek - írja az MTI a francia bor- és szeszesital-exportőrök szövetségének (FEVS) közlése nyomán.

Debrecen város bora - Most először hat bor és egy pezsgő viselheti a címet
Debrecen város bora - Most először hat bor és egy pezsgő viselheti a címet
2020-01-30

A Debrecen város bora címet most először egy teljes borkínálatban, hét kategóriában ítélték oda, a díjazottak egy évig lesznek a város borai.

A klímaváltozás miatt eltűnhet a tokaji bor
A klímaváltozás miatt eltűnhet a tokaji bor
2020-01-30

A globális felmelegedés miatt átrendeződik a világ bortérképe a következő évtizedekben – tájékoztat az EuroNews egy amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent tanulmányra hivatkozva.

Több mint nyolcszáz bor az évindító kóstolón
Több mint nyolcszáz bor az évindító kóstolón
2020-01-29

Több mint 800 magyar és külföldi borral, Furmint teremmel, valamint mesterkurzusokkal és előadásokkal várja az érdeklődőket a Winelovers Grand borkóstoló szombaton a Corinthia Hotel Budapest termeiben.

360 ezer liter bor folyt egy folyóba Kalifornia államban
360 ezer liter bor folyt egy folyóba Kalifornia államban
2020-01-25

3600 hektoliter bort veszített el egy Kalifornia állambeli borgazdaság, miután az egyik bortartály ajtaja kinyílt szedán. A CNN híre szerint a bor egy patakba folyt Sonoma megyében.

Programok