HÓDÍTSUK MEG AMERIKÁT! - ÖSSZEFOGÁS A MAGYAR BORÉRT
Gál Helga, a magyar uniós elnökség sommelierje, a konferencia moderátorának köszöntője után a rendezvényt George Pataki, New York állam volt kormányzója nyitotta meg, aki szerint a nagy hagyományokkal rendelkező, kiváló magyar boroknak helye van az Egyesült Államok üzleteinek polcain.
Tiffán Zsolt országgyűlési képviselő, az Országgyűlés Mezőgazdasági Bizottsága Szőlészeti és Borászati Albizottságának elnöke előadásában elmondta: a hazai borok külföldi bevezetésének alapja, hogy az állam itthon megfelelő feltételeket teremtsen az ágazat versenyképességének növelésére. A túlszabályozottságot fel kell számolni, megengedhetetlen, hogy nálunk tízszer annyi papírmunkát kell végezniük a gazdáknak egységnyi bor előállításához, mint a környező országokban.
Az Orbán-kormány által létrehozott parlamenti albizottság megalakulásával a magyar borágazat megfelelő politikai érdekképviselethez jutott, de az összes történelmi borrégiót lefedő szakmai szervezetek is kellenek a termelők és a kereskedők összefogásával ahhoz, hogy eredményeket tudjon felmutatni a sikerre éhes, identitását és önbizalmát kereső ágazat.
A konferencia ötletgazdája, Dán Károly nagykövet, new york-i magyar főkonzul meggyőzően érvelt a mellett, hogy adottak a feltételek a magyar borok piaci bevezetésére Amerikában, de ez csak hosszú távú stratégiával, megfelelő piacismerettel, koordinációval és összefogással lehetséges. A rendezvény fő üzenete a magyar borászok felé, hogy a magyar diplomácia elkötelezett abban, hogy a magyar bort, annak megjelenését minden erejével segítse, sőt, az országkép központi elemévé emelje az Egyesült Államokban. Ahhoz, hogy egy termék sikeres legyen ezen az erősen szabályozott óriási piacon, rendkívül fontosak a megfelelő helyi szakmai kapcsolatok, mert számtalanszor bizonyított tény, hogy az elszigetelt akcióként szervezett borvacsorák semmilyen eredményt nem hoznak. A borfogyasztás és import - ellentétben Európával - folyamatosan nőtt az elmúlt években, azonban erősen különbözik az egyes régiókban. Nekünk első lépésként a nagyvárosok dinamikáját kell kihasználnunk, ennek kiinduló pontja legyen a trend-diktáló New York meghódítása. A hazai háttér megteremtése, az amerikai piacra lépni akaró borászok összefogása az első és legfontosabb lépés, a bevezetést csak ezt követően, egy alaposan kidolgozott, integrált marketing stratégiával lehet megkezdeni.
A bormarketing jelentőségéről kiváló előadást tartó magyar származású szakember, Monika Elling megerősítette a piacismeret és a hosszú távú stratégia fontosságát. Elling 15 éve foglalkozik bormarketingel az USA-ban, korábban az amerikai székhelyű Magyar-Amerikai Kereskedelmi Kamara (Hungarian-American Chamber of Commerce) elnöke volt. Elmondta: a mindenre nyitott amerikai fogyasztó bármit kipróbál, de ha csalódik, akkor nem próbálkozik újra.
Általános szabály, amikor egy sok szereplős piacra szeretnénk belépni, hogy a termékeknek, így a boroknak is „túl kell teljesíteniük", azaz sokkal többet kell nyújtaniuk, mint az ár, amit fizetnek értük. Tévhit, hogy csak az olcsó borokkal lehet piacot hódítani, az átlag palack ár a világon az USA-ban és Japánban a legmagasabb, és az elmúlt években éppen a magasabb árkategóriájú borok fogyasztása nőtt a legnagyobb mértékben.
Számunkra biztató lehet, hogy az utóbbi öt évben divatba jöttek a rozéborok, ezek fogyasztása sokkal gyorsabban nő, mint a fehér és a vörösboroké. Figyelembe kell venni, hogy az USA-ban a húszas-harmincas éveiben járó generáció egyre inkább vélemény vezér az italvásárlás tekintetében, tapasztaltabb, igényesebb borfogysztók, és hajlandók többet fizetni a minőségért, mint a korábbi generációk. A marketing szakértő szerint hiba, hogy nálunk a termelők túl sok, nem ritkán 20-30 fajta bort állítanak elő, ehelyett néhány hagyományos magyar szőlőfajtára kellene koncentrálni, ezzel lehetne piacot szerezni külföldön. Ő a cabernet franc, kékfrankos, kékoportó (portugieser), furmint, irsai olivér és olaszrizling fajtákban látna fantáziát.
A marketing startégiában kiemelte a vezető borászati szaklapokba való bekerülés és a közösségi média használatának jelentőségét, valamint a hagyományos és a gazdasági diplomácia, az országimázs, turisztikai és bormarketing kampány összehangolásának hatványozott értéknövelő hatását. Az anyagi fedezet adott, hiszen az EU-ban jelentős összegű pályázati pénzek állnak rendelkezésre Európán kívüli bormarketingre, Románia például kétmillió dollárt költ a következő három évben erre az USA-ban, a németek pedig másfél milliót csak a rizling promóciójára.
Emellett jelentős, EU-n kívüli forrásokkal ott kopogtat több, nagyon ambiciózus versenyző, például Mexikó és Törökország is. Monika Ellinget Kovács Zoltán, az EU-s pályázatok elnyerésében komoly sikereket felmutató Rekontir BPM Kft. igazgatójának a harmadik - azaz Unión kívüli - piacra lépést segítő EU-niós források megpályázásáról szóló előadása követte.
A bormarketing konferencia amerikai résztvevőit a villányi Gere Attila és Tamás, Tiffán Ede és Zsolt, Bock József, a Sauska Pincészet, a tokaji Béres, Patricius és Szepsy pincészetek, a szekszárdi Takler Pincészet, valamint Páva Zsolt pécsi polgármester és Bódis József, a Pécsi Tudományegyetem rektora látták vendégül.
További Hírek
2020-02-20
Minden borbarát tudja, hogy ha február, akkor Furmint. A furmint szempontjából koncentrált időszakban országszerte, sőt immár határainkon túl is éttermek, borkereskedők, események hívják fel a figyelmet a szőlőfajta értékeire.
2020-02-20
Bizarr vészhelyzet alakult ki Lustenau városában.
2020-02-19
Ismét megnyitja kapuit április első hétvégéjén a VinCE Budapest Wine Show a Várkert Bazárban. Az ország egyik legjobban várt beltéri boros eseményén több száz bor, pezsgő és párlat kóstolására lesz lehetőség.
2020-02-18
Nemzetközi irodalmi díjátadó ceremóniát színezett a vörös házasítás: a REDy.
2020-02-17
Az Argiolas szardíniai birtokon 5000 tonna szőlőt szüretelnek évente. Mariano és Barbara büszkék arra, hogy csak őshonos fajtáik vannak, így hozzájárulnak a körkörös gazdasághoz.
2020-02-12
Rekordszintre emelkedett a francia borok és szeszesitalok exportja tavaly, de az idei kilátások egyelőre kedvezőtlenek - írja az MTI a francia bor- és szeszesital-exportőrök szövetségének (FEVS) közlése nyomán.
2020-01-30
A Debrecen város bora címet most először egy teljes borkínálatban, hét kategóriában ítélték oda, a díjazottak egy évig lesznek a város borai.
2020-01-30
A globális felmelegedés miatt átrendeződik a világ bortérképe a következő évtizedekben – tájékoztat az EuroNews egy amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent tanulmányra hivatkozva.
2020-01-29
Több mint 800 magyar és külföldi borral, Furmint teremmel, valamint mesterkurzusokkal és előadásokkal várja az érdeklődőket a Winelovers Grand borkóstoló szombaton a Corinthia Hotel Budapest termeiben.
2020-01-25
3600 hektoliter bort veszített el egy Kalifornia állambeli borgazdaság, miután az egyik bortartály ajtaja kinyílt szedán. A CNN híre szerint a bor egy patakba folyt Sonoma megyében.