Digitalizált borok
A bor piacát jellemző túltermelés és óriási kínálat miatt a termelők és forgalmazók is keresik az újabb csatornákat, amelyeken keresztül ismereteketek, adatokat adhatnak a fogyasztóknak, segítve ezzel a minél teljesebb körű információáramlást.
Az már eddig is ismert volt, hogy egy figyelemfelhívó címke, egy jól megtervezett arculat segíthet eladni a bort. Ez arra jó, hogy a sok száz, ezer bor közül leemeljünk egyet a polcról, megfordítsuk, s megnézzük, hogy mit takarhat a palack.
Ebben segíthet a QR-kód nevű alkalmazás, amely egy okostelefon segítségével rengeteg hasznos információt nyújthat a fogyasztónak a borvásárlásnál.
"A termelők szempontjából a rendszer egyik nagy előnye, hogy egyetlen kóddal több évjárat azonos márkájú borát is meg tudják jeleníteni, ehhez csak annyi kell, hogy a linket változtatják minden évben.."
Sokfélék a vásárlók, van, aki beszélgetéshez választ bort, van, aki étel mellé keresi a megfelelő italt, de vannak trendkövetők is, akik egy ma divatos fajtában látják a jó választást. De ha mindez nem elég meggyőző, hogyan tudunk még több információt adni egy vásárlónak, ami ott helyben, a boros polc előtt segíthet dönteni? Ebben segíthet a QR-kód (Quick Response – Gyors Válasz) nevű alkalmazás, amely egy okostelefon segítségével rengeteg hasznos információt nyújthat a fogyasztónak, hogy gyors és kielégítő döntést hozzon a borvásárlásnál.
Milyen pluszt adhat a QR-kód?
Okostelefonunk segítségével a QR-kód általában egy webes felületre irányít, ahol döntést segítő információkat találunk egy borról, évjáratról, dűlőről, stb. Ez a megoldás többek között a fiatalabb generációnak a kulturált borfogyasztásba való bevonását segítheti. Talán nem meglepő, hogy az Egyesült Államokban ma már jó néhány olyan pincészetet (pl. a Justin Paso Roblesben, a MacRostie a Sonoma Coast-on, a Napa Valley-i Chappellet vagy a Charles Smith Wines Washingtonban) találunk, akik sikerrel alkalmazzák ezt a fajta modern alkalmazást. Látva az amerikai fogyasztók érzékenységét az újításokra, egyre több külföldi pincészet is használja már a QR-kódot az Amerikába exportált boraik címkéin.
A rendszer segítségével a vásárlás és fogyasztás pozitív aspektusait javíthatjuk, elkerülve a rossz vétel utáni disszonanciát. A QR-kód azonban a vásárlás után is nyújthat előnyöket, miközben élvezzük a megvásárolt bort, rengeteg hasznos információt is nyelhetünk a bor mellett, magyarul akár otthon egy pohár borral a kezünkben is tanulhatunk a borokról. Az, hogy melyik pincészet mit rejt a QR-kód mögé, szinte csak döntés kérdése. Vannak olyan pincészetek, amelyek kóstolási jegyzeteket, információkat a pincészetről, dűlőkről közvetítenek a már nem is annyira új alkalmazással. Egy oregoni borászat, az Argyle például a borászukkal készített videókat közöl, melyek például a helyes bor-étel párosításban segítik a fogyasztót. Rollin Soles szerint rengeteg lehetőség rejlik a rendszerben, így új megoldásokkal válhatnak tudatos és képzett fogyasztókká azok, akik fantáziát látnak benne, s persze nem utolsó sorban elkötelezett fogyasztók válhatnak így belőlük.
A kaliforniai Sonoma megyei Dry Creek borászat például a pincészet történetét meséli el a QR-kód segítségével. Kim Stare Wallace, a borászat elnökhelyettese azt mondja, hogy 365 nap utazás is kevés lenne ahhoz, hogy megfelelő számú embernek elmesélje pincészetük történetét. A kód segítségével rengeteg ember ismerheti meg a pincészetet.
A QR-kódot a japán Denso-Wave, a Toyota autógyár egyik beszállítója fejlesztett ki 1994-ben, azzal a céllal, hogy megkönnyítse az egyes autóalkatrészek azonosítását a gyártás folyamán. Ma már magazinokban, hirdetésekben és számtalan terméken is felbukkannak. A négyzet alapú kód általában fekete-fehér színben, postai bélyegző méretű formában jelenik meg. Ma már színes változatban is megatlálhatóak.
A QR-kód leolvasásához okostelefonra van szükség, mely a kamera segítségével olvassa a kódot, majd lefordítja egy webcímre. A QR4Wine nevű cég a borszakmának készít, programoz hasonlókat. Minden kód valójában egy karaktersorozat, amely egy linket takar.
A QR-kód egyik legnagyobb előnye, hogy akárhol is vagy, ha van egy okostelefonod, megkaphatod a döntéshez szükséges infókat.
A termelők szempontjából a rendszer egyik nagy előnye, hogy egyetlen kóddal több évjárat azonos márkájú borát is meg tudják jeleníteni, ehhez csak annyi kell, hogy a linket változtatják minden évben. A másik nagy előny, hogy ha exportálni szeretnék a bort, mondjuk Kínába, nincs másra szükség, mint egy olyan linkre, amely kínai nyelven tartalmazza a hasznos információkat. Ezzel megszüntethetőek a nyelvi korlátok, s mondjuk nincs szükség arra, hogy külön címkéket gyártsanak az exportra.
Egyelőre az még kérdés, hogy milyen ütemben terjed majd el a QR-kód. Úgy tűnik, ez a technológia terjed a legszélesebb körben, de nem ez az egyetlen megoldás. Mivel ez egy egészen új és hatékony módja az információáramlásnak, nem véletlen, hogy a Microsoft is piacra dobott egy hasonló alkalmazást, Microsoft Tag néven.
Egy másik fejlesztés is hasonló célokat szolgál, információkat közvetít a vásárlóknak. A Near Field Communication (NFC) rádiófrekvenciás chipeket ágyaz a címkébe, ez segít – szintén a telefonunk segítségével – az információfogadásban és közvetítésben. Ezzel a chippel egyébként nem csak tájékozódhatunk, hanem telefonunk segítségével fizethetünk is.
Két Napa-völgyi pincészet (az Opus One és a Bevan Cellars) is alkalmazza már ezt a megoldást. Ők egy stilizált N betűvel jelzik a címkén, hogy az arra alkalmas telefonnal információt nyerhetnek a borokról.
Akárhogy is, azért még mindig az a legfontosabb, hogy milyen a bor a palackban. Azonban akár a QR-kód, akár a rádiófrekvenciás megoldás használatával, sokkal könnyebben tájékozódhatunk arról, hogy vajon mi is van a palackban.
További Hírek
2020-02-20
Minden borbarát tudja, hogy ha február, akkor Furmint. A furmint szempontjából koncentrált időszakban országszerte, sőt immár határainkon túl is éttermek, borkereskedők, események hívják fel a figyelmet a szőlőfajta értékeire.
2020-02-20
Bizarr vészhelyzet alakult ki Lustenau városában.
2020-02-19
Ismét megnyitja kapuit április első hétvégéjén a VinCE Budapest Wine Show a Várkert Bazárban. Az ország egyik legjobban várt beltéri boros eseményén több száz bor, pezsgő és párlat kóstolására lesz lehetőség.
2020-02-18
Nemzetközi irodalmi díjátadó ceremóniát színezett a vörös házasítás: a REDy.
2020-02-17
Az Argiolas szardíniai birtokon 5000 tonna szőlőt szüretelnek évente. Mariano és Barbara büszkék arra, hogy csak őshonos fajtáik vannak, így hozzájárulnak a körkörös gazdasághoz.
2020-02-12
Rekordszintre emelkedett a francia borok és szeszesitalok exportja tavaly, de az idei kilátások egyelőre kedvezőtlenek - írja az MTI a francia bor- és szeszesital-exportőrök szövetségének (FEVS) közlése nyomán.
2020-01-30
A Debrecen város bora címet most először egy teljes borkínálatban, hét kategóriában ítélték oda, a díjazottak egy évig lesznek a város borai.
2020-01-30
A globális felmelegedés miatt átrendeződik a világ bortérképe a következő évtizedekben – tájékoztat az EuroNews egy amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent tanulmányra hivatkozva.
2020-01-29
Több mint 800 magyar és külföldi borral, Furmint teremmel, valamint mesterkurzusokkal és előadásokkal várja az érdeklődőket a Winelovers Grand borkóstoló szombaton a Corinthia Hotel Budapest termeiben.
2020-01-25
3600 hektoliter bort veszített el egy Kalifornia állambeli borgazdaság, miután az egyik bortartály ajtaja kinyílt szedán. A CNN híre szerint a bor egy patakba folyt Sonoma megyében.