BORVIDÉKI DOMBBÓL ÉPÜL A SZTRÁDA SZEKSZÁRDNÁL

BORVIDÉKI DOMBBÓL ÉPÜL A SZTRÁDA SZEKSZÁRDNÁL

Április végén nagyszabású földkitermelés kezdődött a Tolna megyei Szálka határában. A Szekszárdtól nyolc kilométerre, borvidéken fekvő kisközség lakosai – akiket a munkálatok megkezdése előtt semmiről nem tájékoztattak – természetrombolásról beszélnek, és arról: ellehetetleníti életüket a faluból kivezető egyetlen utat használó teherautó-forgalom. A kivitelezőnél nem érti, miért nem őket keresték meg, és azt mondják, ők egyeztettek a falu vezetőivel.

Engedély nélkül elhordják a fél hegyet szeretett falum, Szálka mellett. Eszement földtúrások és erdőirtások kezdődtek most tavasszal – panaszkodott a szekszárdi borvidéken lévő kistelepülés egyik lakója a többek között az Indexhez is elküldött levelében. Nem ő az egyedüli, akit felháborított a falu határában április végén kezdődött földkitermelés, többen bíróságon támadták meg a munkálatok engedélyeit, emellett egyesület alapítására készülnek, és a Szálkáról Szekszárdra vezető út lezárásától sem riadnának vissza, hogy megvédjék a nyugalmukat.

A sztráda jön, a domb megy


A történet tavasszal kezdődött, amikor az M6-os autópálya építése elérte Szekszárdot és környékét – idézte fel az Index kérdésére a lakossági tiltakozás egyik kezdeményezője, Bartus Zsolt. Ezen a nyomvonalon nagyobb mennyiségű földalapra van szükség az út megépítéséhez, ennek egy részét a földtulajdonosokkal kötött szerződés alapján a 604 lakosú Szálka határában lévő domb kitermelésével teremtik elő.

Valamikor márciusban a bevezető út melletti dombokon megkezdték az erdő kiirtását, ezzel nemcsak a vadállomány egyik „lakóhelyét” veszélyeztetve, hanem jelentősen megváltoztatták a szálkai védett terület összképét is, idézi fel Bartus a munkálatok kezdetét. Áprilisban megkezdődött a föld kitermelése is, akkor vált szinte pokollá a szálkaiak élete, legalábbis ezt mondják a munkálatok ellen tiltakozók.

A szállítás mintegy húsz földszállító teherautóval kezdődött meg, az autók naponta öt-hat fordulót tettek meg a földkitermelő hely és az építkezési terület között, mondja Bartus. Ez azért súlyos probléma, mert a faluból csak egyetlen négyszámjegyű, az 5601-es számú, keskeny, makadám alapú úton lehet eljutni a nyolc kilométerre lévő Szekszárdra, ahol a falu nagy lakóinak nagy része tanul vagy dolgozik.

Nem tudtak semmiről


A helyiek főként azért döbbentek meg a földszállító teherautók felbukkanásakor, mert a föld elszállításának megkezdésekor a nem tájékoztatták őket. Az életünk egyik pillanatról a másikra, minden előzetes értesítés nélkül változott meg, a biciklis és motoros közlekedés lehetetlenné vált, de Szekszárdra, ahová korábban tíz perc eljutottak, gyakran most több mint fél óráig tart az út, panaszkodnak a helybéliek.

Pedig a kivitelező tájékoztatta az önkormányzatot a munka elkezdéséről, mondja Rakita András, az M6-os Szekszárd-Bóly és az M60-as Bóly-Pécs közötti szakaszát építő MCG (Mecsek Construction Group) konzorcium képviselője mondta kérdésünkre. Nemcsak a szálkai, hanem a térségben többek között a mórágyi és a hímesházi önkormányzattal is egyeztettek, hiszen azokról a településekről is szállítanak földet az építkezéshez. A kivitelező szerint a lakosokkal már az önkormányzatnak kellett volna egyeztetnie, arról, hogy ez megtörtént-e vagy sem, és ha nem, miért nem, Rakita Andrásnak nincs információja.

Az önkormányzat nem segít

A tiltakozó szálkaiak azonban úgy érzik, az önkormányzattól semmit nem várhatnak. Képviselőink még magánemberként sem csatlakoztak a kezdeményezéshez, panaszkodik Bartus. A polgármesterrel többszöri próbálkozásunk ellenére sem tudtunk beszélni, a községházán annyit tudtunk meg: az önkormányzat határozata értelmében minden jogilag lehetséges lépést megtesznek a kialakult helyzetben. Hogy ez pontosan mit jelent, azt nem sikerült megtudnunk: a településnek nincs saját jegyzője, „a szekszárdi jegyzőhöz tartoztunk, ő viszont most felmentés alatt áll” – kaptuk a felvilágosítás a szálkai polgármesteri hivatalban.

A helyieket nemcsak a mindennapi életükben bekövetkezett nehézségek és az község vezetésének nemtörődömsége zavarja. Egyfelől súlyos természetkárosításnak tartják a földbányászat elkezdését – bár Rakita megjegyezte, hogy ez, noha kellett a munkához bányakapitánysági engedély, nem bánya, hanem úgynevezett célkitermelő hely –, másfelől félnek attól, hogy az 5601-es út jóvátehetetlenül károsodni fog a teherautók miatt.

Leszakadhat, eltűnhet

Az egyik helyi vállalkozó ugyanis szakvéleményt készítetett az út egy szerpentines részéről. A szakvélemény szerint az út adottságai, alapja és nyomtávja nem megfelelő a rendszeres teherközlekedéshez, és ilyen üzemszerű igénybevétel esetén az út teljesen el is tűnhet, illetve leszakadhat, mondja Bartus Zsolt. A közútkezelő ennek ellenére május 15-i hatállyal megadta az engedélyt a földszállításokra – bár a helyiek szerint a munkálatok már hetekkel korábban, áprilisban megkezdődtek.

Ezt a szakvéleményt nem láttuk, de van egy megállapodásunk a közútkezelővel a beszállítói útvonalak építés időszaka alatt történő üzemeltetéséről – reagált Rakita András. A megállapodás kiterjed arra is, hogy a szállítási tevékenység befejeztével az utat – nemcsak itt, más építési helyszíneken is – az eredeti állapotra kell helyreállítani. Vagyis nem is az eredetire, hiszen a mellékutak legtöbbször – így Szálkánál is – olyan állapotban vannak, hogy rendbetétel nélkül alkalmatlanok lennének ilyen intenzitású teherforgalom lebonyolítására.

Vita az úthasználatról


A kivitelező képviselője azt ugyanakkor elismerte: „elméletileg előfordulhatott”, hogy a föld kitermelése és elszállítása már a május 15-i határidő előtt elkezdődött. Szerinte azonban ez érdemben nem befolyásolja a kialakult helyzetet, mert a megállapodás a közútkezelővel most már érvényben van.

Rakita András azt elismerte, hogy a közútkezelő májusban egy időre felfüggesztette a szállításra kiadott engedélyt, és a föld kitermelése csak azt követően folytatódhatott, hogy a kivitelező helyreállította a már a földkitermelés kezdete előtt rossz állapotban lévő utat. "Ezt az állami utat mi saját pénzből rendbe tettük, így nem értem, miért ne folytatódhatna a földszállítás azon" – fogalmazott Rakita.

Folytatódhat, de kérdés meddig. A tiltakozók ugyanis amellett, hogy pert indítottak a szerintük vitatható jogszerűséggel kiadott bányászati engedély miatt, engedélyt kértek és kaptak polgári engedetlenségi akcióra. Ez a polgári engedetlenség az lesz, hogy végső esetben lezárják az utat, mondta Bartus.

Mi lesz így az M6-ossal?


Az út lezárás természetesen komolyan és károsan befolyásolná a tevékenységünket, azzal mindenképpen foglalkozni kell – reagált erre a lakossági szándékra Rakita András. Azt ugyanakkor megjegyezte: nem érti, hogy a tiltakozók korábban miért nem keresték meg őket vagy alvállalkozójukat, Colast a kifogásaikkal.

Rakita azt mondja, mióta a tudomásukra jutott a tiltakozás, ők keresik a helybélieket, de "nehéznek ígérkezik a megállapodás". Pedig azt mondja, ők hajlanának erre, ezt jelzi, hogy felajánlottak hárommillió forintot a községnek, amit az önkormányzat közcélokra, építési forgalom okozta hibák kijavítására fordíthatna. Az viszont nem megoldás, hogy érvényes engedélyek ellenére leállítsanak egy beruházást, hogy ne épüljön tovább az M6-os.

Hogy a hárommillió forintnak mi lesz a sorsa, azt egyelőre nem tudni, ahogyan azt sem, hogy mi lesz a földszállításokkal, ha a tiltakozók beváltják a fenyegetésüket, és lezárják az utat. Az viszont biztos, hogy ha leáll az eredetileg októberig tervezett földszállítás, az magának az M6-osnak az építésében is fennakadásokat okozhat.

További Hírek

Minden borbarát tudja, hogy ha február, akkor Furmint. A furmint szempontjából koncentrált időszakban országszerte, sőt immár határainkon túl is éttermek, borkereskedők, események hívják fel a figyelmet a szőlőfajta értékeire.
Minden borbarát tudja, hogy ha február, akkor Furmint. A furmint szempontjából koncentrált időszakban országszerte, sőt immár határainkon túl is éttermek, borkereskedők, események hívják fel a figyelmet a szőlőfajta értékeire.
2020-02-20

Minden borbarát tudja, hogy ha február, akkor Furmint. A furmint szempontjából koncentrált időszakban országszerte, sőt immár határainkon túl is éttermek, borkereskedők, események hívják fel a figyelmet a szőlőfajta értékeire.

Jó hír a bor iránt rajongóknak: idén is lesz VinCE Budapest!
Jó hír a bor iránt rajongóknak: idén is lesz VinCE Budapest!
2020-02-19

Ismét megnyitja kapuit április első hétvégéjén a VinCE Budapest Wine Show a Várkert Bazárban. Az ország egyik legjobban várt beltéri boros eseményén több száz bor, pezsgő és párlat kóstolására lesz lehetőség.

Irodalmi bor lett a REDy
Irodalmi bor lett a REDy
2020-02-18

Nemzetközi irodalmi díjátadó ceremóniát színezett a vörös házasítás: a REDy.

 

Nem csak bor készül a szőlőből
Nem csak bor készül a szőlőből
2020-02-17

Az Argiolas szardíniai birtokon 5000 tonna szőlőt szüretelnek évente. Mariano és Barbara büszkék arra, hogy csak őshonos fajtáik vannak, így hozzájárulnak a körkörös gazdasághoz.

Az amerikai büntetővám betehet a francia boroknak
Az amerikai büntetővám betehet a francia boroknak
2020-02-12

Rekordszintre emelkedett a francia borok és szeszesitalok exportja tavaly, de az idei kilátások egyelőre kedvezőtlenek - írja az MTI a francia bor- és szeszesital-exportőrök szövetségének (FEVS) közlése nyomán.

Debrecen város bora - Most először hat bor és egy pezsgő viselheti a címet
Debrecen város bora - Most először hat bor és egy pezsgő viselheti a címet
2020-01-30

A Debrecen város bora címet most először egy teljes borkínálatban, hét kategóriában ítélték oda, a díjazottak egy évig lesznek a város borai.

A klímaváltozás miatt eltűnhet a tokaji bor
A klímaváltozás miatt eltűnhet a tokaji bor
2020-01-30

A globális felmelegedés miatt átrendeződik a világ bortérképe a következő évtizedekben – tájékoztat az EuroNews egy amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent tanulmányra hivatkozva.

Több mint nyolcszáz bor az évindító kóstolón
Több mint nyolcszáz bor az évindító kóstolón
2020-01-29

Több mint 800 magyar és külföldi borral, Furmint teremmel, valamint mesterkurzusokkal és előadásokkal várja az érdeklődőket a Winelovers Grand borkóstoló szombaton a Corinthia Hotel Budapest termeiben.

360 ezer liter bor folyt egy folyóba Kalifornia államban
360 ezer liter bor folyt egy folyóba Kalifornia államban
2020-01-25

3600 hektoliter bort veszített el egy Kalifornia állambeli borgazdaság, miután az egyik bortartály ajtaja kinyílt szedán. A CNN híre szerint a bor egy patakba folyt Sonoma megyében.

Programok