AZ AKCIÓ-NXS SZERINT NEM LOPTÁK A BORKAMPÁNYT
Öt évvel ezelőtt készített stockfotót használt fel az Akció-Nxs ügynökség a Magyar Bormarketing Kht. „Magyar bor mindenkor” kampányához, amire először a Magyar Tervezőgrafikusok és Tipográfusok Társaságának (MATT) honlapján hívták fel a grafikusok a figyelmet, majd nyomában mind a Borravaló blog, mind pedig a Művelt Alkoholista megírta az esetet, részben azt sugallva, hogy lopás történt.
A Művelt Alkoholista közölte a Bormarketing Kht. belföldi programigazgatójának, Szabó Borbálának a levelét, amelyben többek között kijelenti, hogy az ajánlattételi dokumentációban az ügynökség nem tüntette fel a szóban forgó kreatívok forrását, ők nem tudták, hogy stockfotókat használtak fel. A programigazgató továbbá elmondta: „A fotók ötleteire vonatkozó felhasználási jog kapcsán elmondható, hogy amennyiben erre szükség volt, a fotók jogait értelemszerűen az Akció NXS Kft-nek kellett volna megvásárolnia […]”.
A plágiumról, reklámlopásról megkérdeztük Horváth Attilát az Akció-Nxs kreatívigazgatóját, aki a Kreatív Online megkeresésére leszögezte, hogy a jogokat megvásárolták a világ egyik legnagyobb stockfotó értékesítőjétől, a Getty Images-től, valamint kiemelte, hogy a jogok többek között az újrafotózásra is vonatkoztak.
A kreatívigazgató válaszából az is kiderült, hogy azért is kellett újra fotózni a képet, mert az eredeti verzión a dugókból kirakott üveg és pohárforma nem kizárólag boros dugókból állt. Luc Hautecour eredeti fotóján pezsgős dugók is vannak, ezen kívül a boros dugók is nagyon vegyes minőségben szerepelnek, ráadásul olyan borok dugói is amelyek nem mind hozzáférhetőek Magyarországon.
„Mi a fotózáshoz majdnem minden dugót egyesével válogattunk ki (az Ügyféllel együtt), csak olyan borokból származnak, amik a kampány céljának megfelelnek, vagyis magyar borászok által használt dugók” – világított rá a különbségre a kreatívigazgató.
Horváth elmondta még, hogy ezen kívül voltak még egyéb olyan részletek is, amelyek miatt újra kellett fotózni a képet, például kifejezetten a Bormarketing Kht. kérésére az eredetitől eltérő módon építettek fel dugókból borosüveget.
A Kreatív Online a fotó jogszerű felhasználása mellett azt is szerette volna megtudni, hogy a mennyire számít kreatívteljesítménynek egy kész stockfotó közel azonos lemásolása/felhasználása. Erre Horváth Attila annyit mondott: „A kreatív ötlet nívója nem azon múlik, hogy a kivitelezés során egy az ötlethez illeszkedő, már meglévő képet használunk, vagy fotózunk. Az ötlet önmagában megítélhető. A fotó felhasználása pedig gyártási, kivitelezési szempontok alapján dől el”.
Szintén kérdés, hogy az eredetileg 85 millió forintos – később 30 millióval megtoldott – megbízásban milyen arányban oszlott meg a kreatívanyagok elkészítése, a stratégia kidolgozása és a médiafoglalás. A Közbeszerzési Értesítő online kiadásán is elérhető tenderkiírásban az arányok nem szerepelnek. Erre a kérdésre az Akció-Nxs és a Bormarketing Kht. egyelőre nem válaszolt.
További Hírek
2020-02-20
Minden borbarát tudja, hogy ha február, akkor Furmint. A furmint szempontjából koncentrált időszakban országszerte, sőt immár határainkon túl is éttermek, borkereskedők, események hívják fel a figyelmet a szőlőfajta értékeire.
2020-02-20
Bizarr vészhelyzet alakult ki Lustenau városában.
2020-02-19
Ismét megnyitja kapuit április első hétvégéjén a VinCE Budapest Wine Show a Várkert Bazárban. Az ország egyik legjobban várt beltéri boros eseményén több száz bor, pezsgő és párlat kóstolására lesz lehetőség.
2020-02-18
Nemzetközi irodalmi díjátadó ceremóniát színezett a vörös házasítás: a REDy.
2020-02-17
Az Argiolas szardíniai birtokon 5000 tonna szőlőt szüretelnek évente. Mariano és Barbara büszkék arra, hogy csak őshonos fajtáik vannak, így hozzájárulnak a körkörös gazdasághoz.
2020-02-12
Rekordszintre emelkedett a francia borok és szeszesitalok exportja tavaly, de az idei kilátások egyelőre kedvezőtlenek - írja az MTI a francia bor- és szeszesital-exportőrök szövetségének (FEVS) közlése nyomán.
2020-01-30
A Debrecen város bora címet most először egy teljes borkínálatban, hét kategóriában ítélték oda, a díjazottak egy évig lesznek a város borai.
2020-01-30
A globális felmelegedés miatt átrendeződik a világ bortérképe a következő évtizedekben – tájékoztat az EuroNews egy amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent tanulmányra hivatkozva.
2020-01-29
Több mint 800 magyar és külföldi borral, Furmint teremmel, valamint mesterkurzusokkal és előadásokkal várja az érdeklődőket a Winelovers Grand borkóstoló szombaton a Corinthia Hotel Budapest termeiben.
2020-01-25
3600 hektoliter bort veszített el egy Kalifornia állambeli borgazdaság, miután az egyik bortartály ajtaja kinyílt szedán. A CNN híre szerint a bor egy patakba folyt Sonoma megyében.